De ce sunt atâtea reguli în grădiniță? De ce copilul meu apare în poze mai în spate/prea în față..? De ce Doamna răspunde greu? De ce nu mă sună? De ce trebuie să anunț din timp la ce oră îl iau pe cel mic de la grădiniță? Ce se întâmplă, domnule, eu nu mai înțeleg nimic...
Astăzi povestim despre rutina din grădiniță și importanța ca fiecare, atât noi, cadrele didactice, cât și părinții, să avem așteptări pe cât posibil realiste. Iar despre ce așteptări au, în general, părinții și profesorii unii de la ceilalți, pregătim un articol curând.
Să pornim cu scopul unei unități de învățământ (grădinița este o unitate de învățământ) – de a-i oferi un mediu sigur de învățare și dezvoltare pe toate planurile, de a-l pregăti pe copil pentru școală, de a continua educația de acasă. Pentru că educația puilor începe și se termină acasă.
Să continuăm cu realitatea din majoritatea claselor de grădiniță
1.Numărul de copii – ne place sau nu, în sistemul nostru de învățământ avem un minimum de 20 de copii într-o grupă, ajungându-se până la 30 de copii.
2.Numărul adulților care se ocupă efectiv de copii - un singur cadru didactic (educatoarea) care stă în mod constant la grupă (și dacă sunt două cadre didactice la o grupă, acestea vor lucra pe ture, nu există posibilitatea în sistemul public de învățământ de a avea 2 cadre didactice simultan la grupă) și o doamnă îngrijitoare care vine la grupă doar în anumite momente - în general, doamnele îngrijitoare ajută 1, 2 sau chiar 3 sau mai multe grupe din grădiniță (în funcție de resursele umane ale unității de învățământ) pentru rutinele de igienă/schimbat copii și servirea meselor, nefiind posibilă o prezență constantă în grupă.
Atenția pe care o necesită fiecare copil, împreună cu desfășurarea activităților și rutinelor pe care le veți regăsi în majoritatea lor mai jos, la aceste sarcini constante și care nu permit amânare, adăugandu-se și centralizarea documentelor necesare grupei (contract educaționale, cereri diverse, catalog, condici, planificare, etc), fac ca timpul rămas pentru alte acțiuni să fie aproape inexistent. Și cu toate acestea, am încrederea că majoritatea Doamnelor reușesc să mai facă și poze, să mai răspundă la mesaje și telefoane (da, știm că din păcate, ca în orice mediu, există și persoane mai puțin implicate, însă acesta este un alt subiect).
Imaginați-vă acasă, dimineața la plecare sau seara, înainte de somn – cât timp ar dura doar să pregătiți (schimbați) încă 19 copilași, având un singur adult care vă poate ajuta?
Fiecare copil este cu siguranță unic, iar Doamnele le acordă cât de multă atenție este posibilă, fără a-l priva pe alt copilaș de atenție. Pentru noicadrele didactice, este important să reușim să ajutăm fizic și să suținem emoțional pe fiecare dintre copii, iar dacă acordăm o atenție mai multă/deosebită unui copilaș, cu siguranță, în mod involuntar, îl vom nedreptăți pe altul. Aici intervine calibrarea așteptărilor părinților – dacă fiecare dintre noi acordăm mai multă încredere și înțelegere, copilașii vor avea de câștigat mai mult timp șă atenție din partea Doamnelor.
Să descoperim cum arată efectiv o zi de grădiniță – Ce se întâmplă în spatele ușilor închise
Rutina unei zile pentru majoritatea unităților de învățământ (bineînțeles, intervalele orare diferă, în funcție de unitatea de învățământ)07:30-08:30/09 – Primirea copiilor
În acest timp, până se finalizează primirea copiilor, cei mici au parte de momente de joc și activități liber alese (își aleg jucăriile, o parte folosesc fișele de colorat, cărțile cu imagini, seturile de construit deja pregătite și diverse activități organizate de cadrele didactice)
Tot în acest interval, cei mici sunt schimbați de încălțăminte și haine, după caz (dacă ai un copilaș care plânge și deja este foarte supărat, nu dorești să îi amplifici supărarea schimbandu-l imediat cum a sosit, aștepți și creezi momentul potrivit cât mai repede )
Apoi, alături de copii strângi totul în clasă (jucării/fișe, etc) – la grupa mică, în fapt doamna le strâng Ș)) – apoi cu toată grupa se urmează rutina de igienă
Rutină – Igienă, mersul la toaletă – pentru o grupă de aprox. 20 de copii, durează aproximativ 15-20 de minute, în funcție de vârstă (la grupa mică de exemplu, fiecare copil în parte are nevoie de ajutor)
09:00-09:30 servirea micului dejun – aici de menționat că micul dejun se pregătește după predarea prezenței, astfel încât întârzierile la primirea copiilor pot decala servirea micului dejun și ca un bulgăre de zăpadă, se decalează fiecare dintre activitățile următoare. Poate părea neimportant, însă acest lucru se întâmplă și nu este în beneficiul nimănui.
Cei mici primesc micul dejun, apoi la finalul micului dejun, sunt pregătiți pentru activitate (igienă, mers la toaletă pentru curățarea mâinilor, schimbat la nevoie, etc)
09:30/40-11:00 – Activități de învățare, sunt acele activități care sunt organizate pe domenii experențiale, a căror durată diferă de la un nivel de vârstă la altul. Tot în acest interval sunt organizate și activitățile de învățare de tip opțional (de Limbi Străine, dans, etc, în funcție de alegerile făcute de părinți) și servirea gustării este încadrată tot în acest interval (după momentul de igienă)
11:00-12:00 - Jocuri și activități recreative în aer liber sau în interior, în funcție de condițiile meteorologcie. Se începe cu rutină de igienă și pregătirea coiilor pentru a ieși afară. Pregătirea copiilor pentru ieșitul afară presupune schimbarea încălțămintei + îmbrăcatul cu hainele potrivite anotimpului și durata diferă în funcție de vârsta și nivelul de autonomie al copiilor.
La revenirea în sala de clasă, urmează aceeși rutină de schimbat-descălțat-igienă și pregătirea pentru servirea mesei de prânz.
12:15-12:30/40 – Servirea mesei de prânz
12:30/40-13:00 – Pregătirea micuților pentru somn care presupune rutina de igienă, schimbat și care la fel, durează diferit în funcție de vârstă și autonomia copiilor.
În paralel, pregătirea copiilor care pleacă la pranz acasă.
13:00-15:00/30 – Momentul de somn
15:30-16:00 – Rutină de igienă, Servirea gustării de după-amiază
16:00-17:30/18:00 – Jocuri de dezvoltare a aptitudinilor, de dezvoltare personală, activități de învățare (care în majoritatea lor completeaza activitățile realizate dimineața și fixează cunoștințele și deprinderile deja transmise sau sunt organizate activități recuperatorii, în funcție de necesitate ); jocuri libere îmbinate cu jocuri alese și dirijate de către educatoare până la sosirea părinților.
Pregătirea materialelor didactice (acele materiale folosite la activități) și a documentelor grupei si a altor documente se realizează de către cadrul didactic în afară orelor petrecute la grupă... odată ce ai copilașii în grupă, atenția ta este îndreptată la îndrumarea copiilor, gestionarea conflictelor/a comportamentelor/ alinarea copilașilor care plâng, desfășurarea propriu-zisă și dirijarea activităților de învățare.
Las acest articol cu deschiderea și speranța că o parte dintre întrebările dumneavoastră își vor găsi răspunsul, cu dorința să fie un punct de plecare pentru a dezvolta o colaborare cât mai frumoasă bazată pe înțelegere, respect și un adevărat pateneriat între părinți și cadre didactice.
Cu drag,
Valerie