Bine ai venit! Te invităm să descoperi cele mai atent selecționate produse pentru copilul tău.

Adaptarea copiilor la gradinita - Idei pentru a-i sustine pe micuti in acest proces

Adaptarea copiilor la gradinita - Idei pentru a-i sustine pe micuti in acest proces

Am finalizat deja a 3-a săptămână de școala/grădinița și mulți dintre părinți sunt la prima experiență de acest tip.
Emoții, lacrimi și promisiuni că va fi bine, toate adunate la poarta grădinițelor/școlilor.

Adeseori, schimbările ne scot din zona de confort.

Dragi părinți,
Știm că aveți emoții, poate chiar vă simțiți vinovați că ați lăsat puiul cu lacrimi în ochi în mâinile unei Doamne, fie ea cât de drăguță. Dintre lacrimi și suspine va ieși cu siguranță Soarele – un zâmbet de copil care vrea să rămână la grădiniță. Până ajungeți în acest punct, răbdare, calm și înțelegere atât pentru puiul de om cât și pentru Doamna care zi de zi organizează cât poate mai bine timpul și activitățile copiilor, pentru o adaptare cât mai lină.
Astăzi vă voi prezenta câteva idei care îi pot ajuta pe pitici în procesul adaptării la programul grădiniței (parțial poate fi utilizat și pentru Clasa 0/1 din ciclul primar)
1. Prima dată hold your horses și calibrați-vă așteptările -  adaptarea la mediul grădiniței este un proces care necesită timp, susținere permanentă și pe cât posibil, implicare atât din partea doamnelor educatoare, cât și din partea părinților. Și indiferent câte idei se spun sau se scriu, fiecare copil este cu adevărat unic și are ritmul său, momentan nu există o soluție universală, ci doar idei pe care le puteți testa pentru a descoperi ce rezoează cu puiul.

2. Pentru început, toate doamnele speră că ați avut puțin timp la dispoziție pentru a-l pregăti pe micuț înainte de începerea propriu-zisă a grădiniței, iar dacă nu, puteți începe aceste pregătiri din primele zile de grădi și să le mențineți atât cât este necesar pentru copilaș.

3. Pregătiți copilașul de seara pentru a 2-a zi, printr-o poveste creată de dumneavoastră sau citind una dintre poveștile despre grădiniță (ex “Sanda la grădiniță”, de Tamaș Maria, “Mami, tati, ce este grădiniţa?”, scrisă de psiholog Maria Baumgarten, sau orice altă poveste). Dacă timpul vă permte, un mic joc de rol cu puiul după-amiază cu tema grădiniței este ideal (păpușile—ursulețul-jucăria preferată a copilului este ideală pentru a prelua rolul micuțului care merge la grădiniță, unde se joacă, mănâncă și face activități interesante cu doamna educatoare, care este atât de drăguță, apoi este luat acasă cu bucurie de către părinți)

4. Pe cât posibil, liniștiți copilașul dimineața, chiar dacă poate încă are lacrimi în ochi când plecați, cel puțin să nu îl lăsați într-o criză de plâns – ar fi ideal, știu că sunt copilași mai sensibili pe care oricum ați încerca, tot plângând îi veți lăsa. Chiar și în aceste situații, pe cât posibil transmis un mesaj empatic și ferm – știu că ești supărat acum, am încredere în tine că vei avea o zi foarte frumoasă,iar mai/tati va veni imediat după ce ...reper temporal pentru pitic (mănânci ciorbița – masa de prânz / mănânci fructele – gustarea/ stai în pat și te relaxezi – somnul de prânz). Și neapărat să vă țineți de promisiune, altfel copilului i se va adânci teama și lipsa dorinței de a rămâne la grădiniță în zilele următoare.

5. Stabiliți împreună cu cadrul didactic un program blând de adaptare, mai ales în cazul copilașilor care nu au fost în colectivitate până acum sau care sunt mai sensibili/mai puternic atașați de părinți. Se poate crește gradual timpul petrecut la grădiniță, astfel încât micuțul să prindă încredere și să poată fi liniștit în timp util.
Și pentru copilașii care au fost la creșă este nevoie de adaptare, totul este nou, de la mediul fizic și până la personal. În principiu, pentru cei care au mai fost în colectivitate, adaptarea se va realiza mai ușor și mai rapid, însă nu este o regulă general valabilă.

6. Dacă vi se permite, jucăria preferată poate fi luată la grădi drept obiect de atașament, pentru a-i conferi copilului pe parcursul zilei sentimentul de siguranță, familiaritate  și consolare. Iar dacă copilașul are un joc preferat, o carte preferată, o melodie etc,informați cadrul didactic, pentru a-i fi mai ușor să îl aline pe cel mic și să îl liniștească.

7. Dacă vă doriți să lăsați copilul la somn, este esențial să îl pregătiți de acasă. Ideal ar fi ca în primele zile să îl duceți la program scurt, pentru a accepta mai ușor somnul în zilele următoare. Povestiți cu cel mic, oferiți reperul temporal – mami/tati vin imediat după ce dormi/stai în pat (în funcție de cât de mare este reticența copilului referitor la somn). Altfel, riscați ca cel mic să refuze vehement somnul deorece așteaptă să fie luat acasă. Sau chiar să fie atât de supărat și de neconsolat, încât doamnele să fie nevoite să vă cheme să îl luați pe cel mic. La fel de importantă este rutina de acasă – dacă copilașul acasă nu doarme la prânz, este clar că nu va dormi nici la grădiniță. Iar dacă acasă ora de somn este după ora 14, ideal și  necesar este să îi modificați treptat ora de somn, astfel încât să se apropie de cea de la grădiniță. Iar aici ar mai fi de povestit, într-un alt articol 😊

8. Ultima dar atât de importantă - Manifestați voi înșivă  încredere și calm, atunci când lăsați copilașul la grădiniță. Fie că ne dorim sau nu, emoțiile se transmit cu ușurință iar copilașii le resimt din plin pe toate. Cu cât anxietatea părintelui și îngrijorarea este mai mare, cu atât refuzul copilului va fi mai vehement, iar despărțirea mai grea.

9. Dacă știți că aveți un copilaș sensibil, puternic atașat sau care este la primul contact cu colectivitatea, pregătiți-vă ca la nevoie, să existe cineva care să poata prelua copilul de la grădiniță în primele zile mai devreme. Vă garantez că nicio doamnă nu își dorește această situație și nu veți fi sunați imediat, ci după ce deja a trecut o perioadă de timp, Doamna a testat mai multe metode și copilașul tot nu se liniștește. Nu cred ca există vreun părinte care își dorește ca puiul să plângă ore în șir... din acest motiv apare și cererea cadrului didactic de a prelua mai devreme copilașul. În plus, la somn este foarte dificil să creezi o atmosferă potrivită, dacă ai un copilaș sau mai mulți care plâng. Practic, nici ceilalți copilași nu vor reuși să adoarmă, ba mai mult, cel puțin o parte din ei vor începe la rândul lor să plângă.

10. Chiar dacă sunteți nerăbdători, emoționați sau curioși, aveți la rândul dumneavoastră răbdarea și încrederea ca doamna vă va transmite poze, va răspunde la mesaje – vă va suna clar dacă are nevoie de suport din partea dvs sau dacă apare orice situație neprevăzută - dar o va face atunci când timpul îi va permite. Prioritari sunt copiii, în general sunt peste 20 de copii într-o grupă, astfel încât cu siguranță nu va vedea imediat nici mesajele și nici apelurile dvs. Și este cel mai firesc așa, să se ocupe întâi de copii și abia apoi de necesitățile adulților😊

11. Ultima, dar nu cea din urmă – reconectați-vă cu puiul acasă, petreceți o parte din timp în mod direct și nemijlocit cu cel mic, alegeți acele activități care vă plac/ îi plac, astfel încât cel mic să se reîncarce emoțional.  Iar dacă încă nu ați descoperit încă, cărțile interactive pentru dezvoltarea vocabularului cu redare audio a cuvintelor și a dialogurilor în Limbi Străine va oferă joc și învățare printr-o singură activitate.

Nimeni nu are o baghetă magică, încă nu există o soluție universală, însă lucrând împreună și comunicând cu cadrul didactic, mai devreme sau mai târziu, copilașul va merge cu bucurie la grădiniță, mai mult chiar, nu își va mai dori să plece. Testați cu încredere ceea ce simțiți că îl poate ajuta pe cel mic și cu siguranță, din toate ideile și reursele existente, ceva funcționează pentru fiecare pui de om.

Cu drag,
Valerie

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!